Antiinflammation

Antiinflammation handler om at mindske inflammation, altså betændelse i kroppen. Det er efterhånden bredt anerkendt, at der er en sammenhæng mellem kroppens betændelsestilstand og dermed inflammationstilstand og det vi udsætter kroppen for og spiser (altså putter i kroppen). En antiinflammatorisk kost handler således om at vælge fødevarer, der hjælper med at reducere inflammation i kroppen. Inflammation er en del af kroppens naturlige forsvarsmekanisme mod infektioner, skader og toksiner. Kronisk inflammation er dog blevet forbundet med flere langvarige sundhedsproblemer, herunder hjertesygdomme, diabetes, kræft og autoimmune tilstande. Formålet med en antiinflammatorisk kost er at fremme generel sundhed og velvære ved at minimere risikoen for disse tilstande.

Mad at undgå under antiinflammatorisk kostforløb

For at minimere inflammation anbefales det at begrænse eller undgå følgende:

  • Raffinerede kulhydrater som hvidt brød og pasta.
  • Bearbejdede og røde kødprodukter, som kan forøge inflammation.
  • Sukkerholdige drikke og snacks, da et højt sukkerindtag kan fremme inflammation.
  • Processerede fødevarer og takeaway, da det kan være svært at gennemskue og typisk høje niveauer af salt og sukker
  • Transfedtstoffer, fundet i nogle margariner og forarbejdede fødevarer.

At skifte til en antiinflammatorisk kost kræver ikke en total omlægning af din livsstil. Man kan tværtimod komme rigtig godt i gang med blot små ændringer. Begynd med små ændringer, som at integrere flere grøntsager og frugter i dine måltider, vælge fuldkorn frem for raffinerede kulhydrater, og inkludere omega-3-rige fødevarer i din kost. Det er også vigtigt at være opmærksom på dit indtag af forarbejdede fødevarer og at forsøge at minimere disse. Eksempelvis skal du holde igen med færdigretter og takeaway, da det er svært for dig at gennemskue, hvad der er i dette mad. Hold ligeledes igen med forarbejdet sukker, sødesager, juice, saft og sodavand, da alt dette kan bidrage med store mængder sukker til din krop.